Ett litet bibelord

“Before I shaped you in the womb, I knew all about you. Before you saw the light of day, I had holy plans for you: A prophet to the nations— that’s what I had in mind for you.”
– Jer 5:1 MSG

Okej. Så vad säger man till det? När universums skapare, Han som regerar över ALLT, säger till dig, en människa med självförtroendet på lägre nivå än Gideons, att Han kände dig och visste allt om dig innan du ens var formad i din mammas mage? Liksom innan du ens syntes som en liten blob på ultraljudet.

Då visste Han allt om dig. Varenda liten detalj. Inte bara antalet hårstrån, utan också dina önskningar och drömmar, hur dina ögon skulle se ut, och vad som skulle komma att ge dig glädje. Det som skulle få ditt hjärta att hoppa.

Han visste redan då hur mitt hjärta fungerar. Ja, det är väl i princip Hans ”fel” att jag är den jag är.

Och trots alla mina otaliga brister, mitt talanglösa jag, så har Han ändå planer för mig. Stora planer. Enorma, faktiskt. Det är åtminståne vad jag fått höra.

Tänk vad stort. Och så otroligt svårt att greppa, ännu jobbigare att tro på. För hur skulle nån som jag kunna…? För att Han älskar. Men varför älskar Han mig? Tänk inte på det. Och försök för allt i världen inte fundera ut det. Jag har gjort det otaliga gånger och jag lovar, att försöka förstå exakt varför Gud älskar som Han gör är bara omöjligt. Vi behöver inte förstå.

Vi behöver bara acceptera det. Det är väl det som är svårast. Att leva med det. Att inte argumentera emot.

Han älskar dig. Älskar älskar älskar DIG. Inte dina talanger, prestationer eller gärningar. Bara och endast DIG.

Deal with it 🙂

Kommentera

