Småtrevlig lördag

Hej hopp! Idag är det lördag. Emilia gillar. Bara för att det är lördag.

Håhhå en sån vecka. Inte för att den har varit jobbig eller för att det har hänt speciellt mycket. Men ändå. Håhhå 🙂 Snart börjar praktiken också! Som jag har längtat. All denna teori gör mig lite..galen.

Men den här veckan har jag också fått göra något praktiskt! Har sytt en klänning. Åt någon annan. Fast jag bestämt mig för att låta bli. Självdiciplin här, jonej. Tur var det väl att jag gjorde det. För den blev… fin. Okej, jättefin. Sådär att jag faktiskt kan säga att jag är nöjd. Nästan stolt t.o.m. Lite pinsamt var det ju att den fick sys in nästan 10 cm, men säg int åt nån. Den blev åtminståne färdig och ägaren har den på sig på bröllop idag. Det bästa är ju att klänningen är ännu vackrare när den sitter på rätt person. Fin fin fin!

Note 2 self: Inte kanske det roligaste materialet (tror det heter taft) att sy i dock. Otroligt vackert men använd så tunn nål som möjligt, annars kan det bli ränder i tyget. Och nästa gång du syr något med snörning, göm en dragked någonstans. Så att snörningen inte är det enda sättet att hålla upp/få av sig plagget, ifall materialet inte töjer.

Här är några bilder på vad jag åstadkommit under denna vecka:

IMG_0327Pärlor från Tiimari

IMG_0329

 

IMG_0330

IMG_0331

IMG_0332

Vackraste E ❤ Höll nästan på att skriva att klänningen är som gjord för henne. Heh.

I framtiden måste jag lära mig att jag är tankspridd. Borde verkligen bli av med det. De där öljetterna i ryggen kräver vissa verktyg för att kunna sättas fast. Såna verktyg finns på skolan men de är inlåsta. Det kom jag på först efter att jag kom till sy-salen och all personal hunnit gå hem. For till Karis, Pirjon Lanka och hittade vad jag behövde efter några om och men. Fatta vad störd jag var på mig själv. Men det löste sig så på kvällen satt jag och hamrade bort min frustration! 🙂

Den här veckan har jag också fått beröm för min finska, låga krav skulle jag påstå, hittat ett par underbara skor i Seppälä, de var såå jag så det kunde lika bra ha stått mitt namn på dem! och så har jag köpt ett nytt nagellack som var på rea. Fjollan här hej. Man blir som man umgås eller hur var det? 😉

IMG_0333

Kvalitet på bilderna här jo, men orka dra fram systemkameran för ett nagellack…

Det var visning av vårt hus idag också, så familjen och jag drog oss till Lilla Hembageriet. Lätt det mysigaste caféet i stan. Ljust och öppet. Gott kaffe (!) och trevliga människor.

Imorgon är det gudstjänst ❤ Och jag har extra biljetter till bröllopsmässan i Fiskars. Nån som vill joina? 🙂 Medan ni funderar ska jag fortsätta min filmkväll som hittills bestått av ”Anastasia” och som fortsätter med ”Courageous”.

Have a good one!

4 thoughts on “Småtrevlig lördag

  1. ida skriver:

    Du e nog verkligen duktig på dethär med klänningar! Den e verkligen som gjord åt henne 😉
    Och de e bra du skriver ut dina insikter och note2self – för där fick jag ju lära mig nåt. Int för att jag nu planerat sy nåt i taft eller me snörning, men de e såndä detaljer som e bra att lära sig att tänka på =)

    • millaah skriver:

      Jo jag tycker själv om när folk tipsar om sånt. Fast jag sällan själv har användning för det mesta av sakerna jag får reda på så känns det ändå bra att veta 🙂

Kommentera

