Medeltid

Här är resten av bilderna jag tänkte lägga upp. Fast ni borde ha varit där för att riktig greppa fiilisen. Seriöst.

Ida ❤

Marknadsplatsen.

En försäljare som tillsammans med sin fru sålde en massa medletids-inspirerade kläder. Kom därifrån med en kjol/klänning. Ångrar mig lite eftersom den visade sig vara för stor men det borde vara lätt att fixa 🙂

En glad gycklare 🙂

Den lilla borgen. Man ska försöka träffa stjärnorna med små armborst. Lite gulligt 🙂

Den riktiga borgen 🙂 Älskar den. Den är inte så stor och inte så fin (om man jämför med andra slott i Finland) men söta jag tycker om den! Har typ nästan växt upp med den så..

Yxkastningsbanan. Behöver väl inte förklara den.

Högst uppe i tornet. Hör till mina favoritställen i borgen. Man kan se scenen härifrån 😛

Scenen, ja.. Hehe. Efter att marknaden stängt på lördagen så hade vi en liten fest tillsammans med alla andra som jobbat med oss. Vi fick se en väldigt rolig sketch om mobiler och nät-anslutning typ, av några av svenskarna. Det är de som har med sig riddarna som tävlar mot varann under torneringarna 🙂

Torneringarna är för övrigt jätteroliga att se på. Svårt att förklara, you have to be there. Men det är hästar, riddare, tävlande, tornerings-arbetare, gycklare, adels-folk, publik… Alla i tidsensliga kläder (utom publiken då). Och allt känns äkta och det är så.. fint på nåt sätt. Tyvärr har jag inga såna bilder eftersom jag satt med ”adeln” i herretältet.

Fick nästan en puss av en av riddarna, som jag tydligen var bortlovad till men let’s not talk about that, hihi.

 Foto: Mats Malm

Jag har funderat på varför jag tycker så mycket om det här. Jag tror det är hela alltihop. Att få fly verkligheten en stund. Vara någon annan, i en annan tid. Det är lite romantiskt på nåt sätt. Sen att få klä ut sig och ha på sig en sån här klänning är väl bara plus i kanten. Okej, jag måste erkänna, det hör till det absolut bästa. Den som har läst Captivating (eller bara ett visst kapitel i den) kanske fattar vad jag menar?

Det fick mig nästan att glömma hur rörigt det är annars.

Kommentera

