I skolan

Har smugit tillbaka från stallörsparken och ”utedagen” och sitter inne i datasalen istället. Kanske inte så bra men vad gör man? Jag rår inte för att där inte fanns nånting att göra eller att det blåste iskallt eller att min blodcirkulation är på minus.

Vi håller på med växtfärgning i skolan. Indigo. Det är ju då ganska intressant. Fascineras av hur garnet först är grönt och sedan förvandlas till blått när det kommer i kontakt med luften och färgen oxiderar. *Hah, nuu kände jag mig smart, för att jag vet vad ”oxidera” betyder!* Anyways, tycker egentligen inte att färgning är sådär mega-intressant men indigo är en väldigt fin färg och tekniken är inte alls svår, plus att det nog är lite coolt att se materialet gå från grönt till blått. Lite magiskt 😛 Och nej, färgen kommer inte av fågelfjädrar, utan av en grön växt som man odlar. Eller nuförtiden används ju nog syntetindigo också, för att det inte finns tillräckligt med plats för att odla vejde, som växten heter. 🙂

There’s your little piece of information. I’m off to lunch!

Just det, Happy Valentines day! ❤

One thought on “I skolan

Kommentera

